هنوز تعدادی از مردم تفاوت بین عطر و ادکلن را نمی‌دانند. عده‌ای گمان می‌کنند ادکلن، همان عطرهای گرانقیمت و برند است و در مقابل عطر همان اسانس‌هایی است که درون شیشه‌ها در گوشه و کنار شهر به فروش می‌‌رسد. هیچ‌کدام از این تصورات صحیح نیست. پس فرق بین عطر و ادکلن در چیست؟ با متخصصان عطرسام همراه باشید تا بدانید فرق بین عطر و ادکلن در چیست؟

تفاوت بین عطر و ادکلن تنها در میزان غلظت عصاره روغنی سازنده بوهای مختلف است. بدیهی است هر قدر غلظت عصاره روغنی در یک بو بیشتر باشد، ماندگاری اش بیشتر خواهد بود.

حتماً در عطرهایی که خریده‌اید یا بررسی‌هایی که در مورد مشخصات عطرهای مختلف جهت خرید انجام داده‌اید به واژه‌های فوق برخورده‌اید و ممکن است نداستن تفاوت آنها انتخاب شما را کمی سخت کرده باشد… در اینجا به طور مختصر تفاوت بین آنها را برای شما شرح خواهیم داد:

غلیظ ترین عصاره، عطر (perfume) نام دارد با غلظتی بین 40-15% خالصترین و ماندگارترین بوهاست و در عین حال گرانترین نوع عطر است.

 بعد از آن به ترتیب،  ادوپرفیوم (Eau de Perfume) با غلظتی در حدود 15-7% رایج‌ترین نوع عطر است که ماندگاری مناسبی دارد و به گرانی perfume  هم نیست.

 ادو تویلت (Eau de Toilette) در حدود 6-1% غلظت داشته بوی ملایمی دارد که ماندگاری زیادی هم ندارد و برای تمدید بوی آن باید چندین بار در طول روز از آن استفاده شود.

آخر از همه ادوکلن (Eau de Cologne) است که در واقع همان Eau de Toilette است، بویی ملایم دارد و ماندگاری اش نیز به همان اندازه است.
در افترشیو (After Shave) های مخصوص آقایان کمترین مقدار عصاره روغنی بکار می‌رود به همین دلیل دوام بویش از بقیه کم‌تر است.


برای ماندگاری بیشتر بوی عطر چه کنیم؟
ماندگاری عطر با توجه به خشک یا چرب بودن پوست، در افراد مختلف متفاوت است. سعی کنید استفاده از عطر را در طول روز تجدید کنید. کارشناسان توصیه می‌کنند عطر را به پشت گوش‌ها و گردن خود بزنید و مقدار کمی نیز بر روی پوست بدنتان استفاده کنید. این کار باعث می‌شود بوی عطر شما پخش‌شده و دیرتر از بین رود. یک اسپری کوچک بر روی موها می‌تواند کمک کند بوی عطرتان برای تمام طول مدت روز باقی بماند.

چرا عطرها در برخی از افراد ماندگاری بیشتری نسبت به بقیه دارند؟
به‌طورکلی افرادی که پوست چربی دارند بوی عطر آن­ها نسبت به اشخاصی با پوست خشک ماندگاری بیشتری دارد چرا که پوست چرب به‌طور طبیعی مرطوب است و رطوبت موجب نگهداری و ماندگاری بیشتر رایحه عطر می‌شود.


چگونه از فاسد شدن سریع عطر جلوگیری کنیم؟
شیشه عطر را در محلی خشک و خنک و دور از پنجره و نور خورشید نگه دارید چون‌که نور خورشید می‌تواند ترکیبات عطر را از بین ببرد. به‌طور کلی برای اینکه بطری عطر عمر بیشتری داشته باشد، پیشنهاد می‌شود آن را همیشه درون جعبه‌اش نگه‌داری کنید.